Steinerlukio

Opiskelu steinerlukiossa

Steinerkoulu on 12-vuotinen yhtenäiskoulu, jossa opiskellaan samassa paikassa ensimmäiseltä luokalta lukion loppuun saakka samojen opettajien ja koulukavereiden kanssa.

Steinerkoulun 10.–12. luokat vastaavat lukiokoulutusta, jolloin suoritetaan steinerpedagogisen opetussuunnitelman mukaisia yleissivistäviä opintoja. Opintoihin sisältyy myös taito- ja taideaineita. Varsinaisen steinerkoulun jälkeen on vielä ylioppilasvuosi (13. vuosi), jolloin opiskelija voi halutessaan osallistua ylioppilaskirjoituksiin.

Lukio-opetusta, jossa teoria ja käytäntö kohtaavat

Steinerlukiossa tavoitteena on laaja yleissivistys, joka pohjautuu itse tehtyyn ja koettuun sekä itse sisäistettyyn ja opittuun. Steinerlukiossa teoria ja käytäntö kohtaavat, joten opiskelu on käytännöllistä. Steinerlukio antaa hyvät valmiudet jatko-opintoihin.

Steinerlukiossa opinnot sisältävät:

• taito- ja taideaineita
  • useita työharjoitteluja ja leirikouluja
  • kokoillan näytelmän tekemisen
  • kulttuurihistoriaan ja arkkitehtuuriin tutustumisen jossain maailman kulttuurikaupungissa
  • itse valitun päättötyön.

Steinerlukiot ovat mukana valtakunnallisessa yhteishaussa ja niihin haetaan osoitteessa Opintopolku.fi.

Steinerlukiot Suomessa

Suomessa on tällä hetkellä 10 steinerlukiota:

• Espoon steinerkoulu
  • Rudolf Steiner skolan i Helsingfors (B-klasserna, svenskspråkig)
  • Elias-koulu
  • Helsingin Rudolf Steiner -koulu (A-luokat)
  • Helsingin Rudolf Steiner -koulu (C-luokat)
  • Lahden Rudolf Steiner -koulu
  • Oulun steinerkoulu