Urheilulukio

Haaveiletko tulevaisuudesta urheilun maailmassa? Ehkäpä urheilet jo kilpatasolla, ja haluat jatkaa vähintäänkin samalla antaumuksella myös lukio-opintojesi ajan? Tällöin urheilulukio saattaa olla sinun juttusi. Urheilulukiossa voit tehokkaasti yhdistää lukio-opiskelun ja huipulle tähtäävän urheiluvalmennuksen.

Hiihto, mäkihyppy, koripallo, yleisurheilu ja uinti ovat vain osa lajeista, joihin voit erikoistua opiskellessasi urheilulukiossa. Urheilulukioilla on omat tuntisuunnitelmansa, jotka poikkeavat osittain tavanomaisesta lukion tuntijaosta. Näin sinulle jää enemmän aikaa keskittyä urheilu-uraasi. Urheiluun suuntautuneet opiskelijat käyvät vähemmän muiden oppiaineiden pakollisia kursseja, ja suuri osa tarvittavista kursseista tulee liikunnasta. Lajivalmennusta järjestetään yleensä aamuisin koulun läheisyydessä ennen muita tunteja.

Urheilulukiossa kerrotaan myös mielikuvaharjoittelusta, oikeanlaisesta ravinnosta sekä terveydestä. Opiskelijoita tuetaan kaikin mahdollisin tavoin, jotta he yltäisivät parhaisiin tuloksiin lajeissaan. Valmentajat antavat myös henkilökohtaista, rakentavaa palautetta.

Opiskelijavalintaan vaikuttavat lukuaineiden keskiarvo ja urheilumenestys. Katso sinua kiinnostavan oppilaitoksen sivuilta lisätietoja hakemisesta ja pisteytyksestä.

Urheilulukiot Suomessa

Suomessa on yhteensä 15 urheilulukiota:

• Brändö Gymnasium, Helsinki
  • Joensuun yhteiskoulun lukio, Joensuu