Lukio

Täällä voit lukea kysymyksiä ja vastauksia opiskelun eri aloilta. Toivomme, että osiosta muodostuu arvokas tietopohja sinulle, jolla on kysymyksiä tai muita ajatuksia peruskoulun jälkeiseen kouluttautumiseen liittyen!

Etsi

Aihealue

Kysymyksiä

Viimeisimmät kysymykset aiheesta: Lukio

Lukiokoulutus
Jos enkun kielltä puhuu huonosti, onko mahdollisuus löytää Lukiota?

Hei

Tarkennatko mielellään kysymystäsi hieman, toivoisitko opiskella lukiokoulutuksen suomen vai englannin kielellä? Tämän tiedon avulla pystymme auttaamaan sinua paremmin.

Kiitos etukäteen / Studentum.fi

Urheilulukioiden pääsyvaatimukset
Moi!
Haluaisin tietää, että kuinka hyvä pitää olla omassa urheilulajissaan, jotta pääsis urheilulukioon?

Hei,

Urheilulukioihin haettaessa kokonaispisteisiin vaikuttavat hakijan saamat lajiliittopisteet. Lajiliittopisteitä voi saada 0-6p, ja ne jaetaan seuraavanlaisesti:

• 5,1 - 6: lajin huippulahjakkuus (lähellä ikäluokan kansainvälistä tasoa, joukkuelajeissa johtava pelaaja/urheilija maajoukkueessa)
  • 4,1 - 5,0: ikäluokan maajoukkueurheilija (joukkuelajit), SM-mitalitaso (yksilölajit)
  • 2,1 - 4,0: SM-pistesijoilla (yksilölajit), alue-, piirijoukkuetaso, maajoukkue-ehdokas (joukkuelajit)
  • 1,0 - 2,0: seuratason aktiivi, ei meriittejä
  • 0 pistettä: käytetään vain jos ei mitään tietoja (koulu pisteyttää, max. 3)

Jos siis esimerkiksi olet keihäänheiton nuorten SM-hopeamitalisti, voit saada lajiliittopisteitä maksimissaan 5,0.

Yleensä lajiliittopisteiden lisäksi valintaan vaikuttavat koulumenestys (peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden + liikunnan arvosanan keskiarvo) sekä lukion antamat soveltuvuuspisteet. Sinun kannattaa vielä tarkistaa sinua kiinnostavan urheilulukion omilta sivuilta heidän hakukriteerinsä.

Onnea hakuusi!

Urheilulukion pääsyvaatimukset
Hei,
Olemme tällähetkellä saksassa asuva perhe ja paluumuuttamassa suomeen 2013/2014, jolloin täällä Berliinin Eisbären junioreissa tällähetkellä pelaava poikamme haluaisi jatkaa jääkiekon pelaamista suomalaisessa seurassa ja myös pyrkiä urheilulukioon joko Jyväskylään tai Tampereelle.Miten meidän tulisi asiassa edetä.? Onko urheilulukioon hakemisen edellytyksenä ( pisteytyksen vuoksi ) kuulua jo hakiessaan suomalaiseen jääkiekkoseuraan vai voisiko sen tehdä vasta suomeen paluumme yhteydessä..Eli miten ulkomailta suomeen takaisin muuttavan aktiivisesti jääkiekkoa ja täällä liikuntapainoitteista yläastetta suorittavan pisteet lasketaan( todistuksen numeroarvostelukin on erilainen, 1-6 asteikko) Vai onko olemassa joku ns.ulkomaalaiskiintiö. Pojallamme on kaksoiskansalaisuus(suomi/saksa) Ystävällisin terveisin
Maarit Torkkola-Hendris

urheilulukioiden pääsyvaatimukset vaihtelevat.

Voit tutustua esim. Mäkelänrinteen urheilulukion hakuprosessiin:

Tästä saat varmasti suuntaa siitä, miten Suomessa haetaan urheilulinjalle.

Tarkempia kysymyksiä kannattaa esittää suoraan lukioon, jonne poikanne on hakemassa.

Yst. terv.

Studentum.fi