Lukio

Lukio-opinnot ovat yleissivistävää toisen asteen koulutusta, jonka oppimäärä on suunniteltu suoritettavaksi kolmessa vuodessa. Lukiolaisella on oikeus opiskella halutessaan neljän vuoden ajan.

Lukio koostuu kursseista, joita suoritetaan yhteensä vähintään 75 kappaletta. Vuonna 2021 siirrytään kurssien sijaan suorittamaan opintojaksoja, jotka koostuvat opintopisteistä. Opintopisteitä suoritetaan vähintään 150.

Selaa lukiokoulutuksia

HAKEMINEN LUKIOON

Lukioon haetaan keväisin (helmi-maaliskuussa) järjestettävässä toisen asteen yhteishaussa.

Lukioon voi hakea, jos on suorittanut peruskoulun tai suorittanut peruskoulua vastaavat opinnot muualla (esim. ulkomailla).

Lukioon haetaan pääasiassa peruskoulun päättötodistuksen keskiarvolla. Lukioissa voi olla myös pääsy- ja soveltuvuuskokeita.

Katso hakuajat täältä.

LUKIO-OPINNOT

Lukio-opinnot koostuvat pakollisista, syventävistä ja soveltavista opinnoista. Lukion päättötodistuksen saadakseen on suoritettava 75 lukiokurssia (sisältäen kaikki pakolliset kurssit. Pakollisista ja valtakunnallisista syventävistä kursseista 2/3 on suoritettava hyväksytysti.

Taito- ja taideaineissa voit joissain oppilaitoksissa suorittaa lukiodiplomeita, jotka ovat merkkinä osaamisestasi.

YLIOPPILASKIRJOITUKSET

Lukio huipentuu ylioppilaskirjoituksiin, jotka hyväksytysti suorittamalla voi valmistua ylioppilaaksi. Vuosittain noin 30 000 opiskelijaa suorittaa ylioppilastutkinnon.

Ylioppilaskirjoituksissa selvitetään, onko opiskelija omaksunut lukion opetussuunnitelman mukaiset tiedot ja taidot sekä saavuttanut lukiokoulutuksen tavoitteiden mukaisen riittävän kypsyyden.

Ylioppilastutkinto on tällä hetkellä murroskohdassa, sillä osa opiskelijoista suorittaa pakollisia ja vapaavalintaisia ianeita, osalle niitä ei enää ole eritelty.

Äidinkielen koe on kaikille pakollinen, jonka lisäksi tulee kirjoittaa vähintään neljä ainetta, jos aloittaa tutkinnon suorittamisen ennen kevättä 2022. Keväällä 2022 tutkinto ja sen suoritustapa uudistuu.

Voit lukea lisää ylioppilaskirjoituksista täällä.

LUE LISÄÄ AIHEESTA:

LUKIOT SUOMESSA

Suomessa on noin 350 lukiota.

Löydä oma lukiosi

Haluaisitko lukioon? Etsi ja vertaile koulutuksia

Aloita tästä

Lähteet: Opintopolku, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Lukiolaiset / lukio.fi, ylioppilastutkinto.fi