Opiskelijakaupunki Turku

Turun kuudessa korkeakoulussa ahertaa noin 40 000 opiskelijaa. Asuminen on kohtuuhintaista ja kaupunki on käveltävän ja pyöräiltävän kokoinen. Keskustan jokivarsi sykkii elämää ja kaupungin edustalta aukeaa ainutlaatuinen saaristo. Lue lisää!

Julkaistu 3.1.2018 Koulutusliitteessä

Joka neljäs turkulainen on opiskelija

KUVA: Minna Kankare

Joka neljäs turkulainen on opiskelija

Tervetuloa opiskelijakaupunkiin! Turun kuudessa korkeakoulussa ahertaa noin 40 000 opiskelijaa. Asuminen on kohtuuhintaista ja kaupunki on käveltävän ja pyöräiltävän kokoinen. Keskustan jokivarsi sykkii elämää ja kaupungin edustalta aukeaa ainutlaatuinen saaristo. Turulla on ison kulttuurikaupungin sielu pikkukaupungin helpoissa puitteissa.

Turkuun tutkitusti rakastutaan: Varsinais-Suomessa asuvista nuorista 96 prosenttia suosittelisi Turkua opiskelukaupungiksi ystävälleen. Turun korkeakouluopiskelijoista 75 prosenttia haluaisi jäädä asumaan Turkuun valmistumisen jälkeen*.

Työmahdollisuuksia tarjolla

Turun seudulla on jo 20 000 yritystä ja 130 000 työpaikkaa. Lisää tulee koko ajan, koska Varsinais-Suomessa on käynnissä voimakas positiivinen rakennemuutos. On arvioitu, että vuoteen 2020 mennessä korkeakoulutetun henkilöstön rekrytointitarve alueella lähes kaksinkertaistuu, jolloin opiskelijoille avautuu varmasti kiinnostavia harjoittelupaikkoja ja työmahdollisuuksia alueen yrityksissä.

Old town, but pretty funky

Turun kulttuuritarjonta on kaupungin kokoon nähden huimaa ja opiskelija nauttii kulttuurista edullisesti. Miltä kuulostaisi kolmella eurolla konserttiin tai museoon? Ympäri vuoden järjestetään erilaisia musiikki-, kuvataide- ja elokuvafestivaaleja, joista legendaarisin lienee Ruisrock. Turusta on viime vuosina kuoriutunut myös Suomen ravintolapääkaupunki. Opiskelijoiden suosimia kuppiloita löytyy paljon esimerkiksi kampuksien läheltä Hämeenkadulta. Myös ostosmahdollisuudet ovat mainiot. Jos sisustat mieluiten kierrättämällä, suuntaa johonkin Turun lukuisista kirpputoreista, kierrätyskeskuksista tai vintage-liikkeistä.

Asu opiskelijaystävällisesti

Turussa voi asua lähellä kaikkea, mutta rauhassa ja edullisesti. Turun Ylioppilaskyläsäätiöllä (TYS) on noin 7 000 asuntopaikkaa 18 eri asuntokohteessa ympäri kaupunkia. Kampuksien tuntumaan on valmistumassa täysin uusia asuntoja syksyksi 2018. Vuokrataso on opiskelijaystävällinen. Myös yksityisten asuntojen vuokrataso on Turussa muita suuria kaupunkeja edullisempi ja asuntojen saatavuus parempi.

Koko Turku liikkuu

Isossa kaupungissa on mahdollista harrastaa käytännössä mitä tahansa, koska seuroja ja saleja riittää. Turkulaisten opiskelijoiden omat liikuntapalvelut järjestää CampusSport, joka tarjoaa mm. 5 kuntosalia, palloiluvuoroja sekä yli 100 tuntia ohjattua liikuntaa viikossa showburlesquesta karateen. Myös luonto on lähellä. Laajat ja kiinnostavat retkeilyreitistöt, kansallispuistomaisemat, lenkki- ja pyöräilymaastot sekä maailman suurenmoisin saaristo ovat opiskelijan ulottuvilla.

* Lähde: Taloustutkimus Oy ja ryhma40k.fi

Tutustu Koulutusliitteeseen!